אודות

גליליום הינה שותפות אזורית שהוקמה בספטמבר 2013 ומפעילה מאז תכניות בהיקף פעילות עולה כל שנה. הפעילות של גליליום מתבצעת לאורך כל השנה וכוללת תכניות מגוונות הכוללות פעילות בזמן הלימודים, מעבר לשעות הלימודים, פעילויות קיץ ועוד. בחלק מהמקרים משמש צוות גליליום כמחליף או משלים לחסרים של כוח אדם ו/או תשתיות הוראה- כולן ברמה מדעית טכנולוגית גבוהה המאתגרת את התלמידים ואת צוותי החינוך. אוכלוסיית היעד של גליליום הנם 45,000 ילדי 18 רשויות האשכול מגן ועד י"ב ובנוסף ניתן שירות לטבריה, בית שאן ועמק הירדן.

גליליום, המהווה פרויקט הדגל של אשכול גליל מזרחי, נשען על תפיסת שותפות וייצוג האוכלוסיות השונות במרחב, שנבנתה בשיח בין המכללות האקדמיות במרחב, מנהלי אגפי החינוך של 18 הרשויות, נציגי מכוני, נציגי תעשיה, אנשי חינוך ואחרים.

הצהרת המשימה של גליליום:

"אנחנו מאמינים בשינוי המציאות באשכול גליל מזרחי ובעתיד טוב יותר לנו ולילדינו באמצעות חינוך מדעי וטכנולוגי לכלל ילדי האזור. בנחישות ובהתמדה אנו פועלים מתוך סקרנות, במקצוענות, לוקחים אחריות ומאמינים בשותפות. כל זאת תוך התמקדות בעיקר – בזכות של הילדים שלנו לגלות את הפוטנציאל הטמון בהם ולהתנסות בלמידה וחקר מדעי וטכנולוגי ברמה הגבוהה ביותר, קרוב לבית, מונגש לכולם".

מטרות העל של גליליום:

  1. הגדלת הזיקה למדעים וטכנולוגיה והעלאת מספר הלומדים 5 יחידות במדעים ובטכנולוגיה בקרב כל התלמידים במגוון הרשויות של אשכול גליל מזרחי.
  2. טיפוח מצוינות מדעית על בסיס התנסות בתהליכי חקר מדעי והגברת הנגישות לאקדמיה בדגש על הפקולטות למדעים.
  3. העלאת מספר הבוגרים החוזרים לחיות בגליל ולפעול בו בתחומי המדעים והטכנולוגיה.

הערכים של גליליום:

  • שותפות – Partnership-אנו פועלים מתוך תחושת שליחות אזורית, בפתיחות ובהדדיות עם כל שותפינו תוך מתן כבוד לשונות שבינינו. זהו המודל שבאמצעותו נשנה את המציאות.
  • מקצוענות – Professionalism-מקצוענות היא שאיפה למצוינות ולפעולה באופן המיטבי ביותר האפשרי. מקצוענות היא ההבנה שכאשר אין לנו את הידע הדרוש, נמצא את בעל הידע אשר ישלים אותנו. מקצוענות היא גם לדעת את גבולות הגזרה המקצועית.
  • סקרנות – Curiosity-סקרנות היא התשוקה ללמידה, הברק בעיניים והרצון לחדש וליצור משהו טוב יותר. זוהי יצירתיות וחשיבה פתוחה ללמידה. סקרנות היא גם במהות התפקיד שלנו – לגרום לברק בעיניים, רעב לידע ותשוקה ללמידה ולהתנסות אצל התלמידים שלנו. סקרנות היא שדוחפת אותנו להתעדכן ולהתפתח, לחשוב קדימה ולכוון לעתיד – תוך שמירה על רלבנטיות.
  • אחריותיות – Accountability-זוהי מחויבות, לקיחת אחריות ומוכנות לתת דין וחשבון על העשייה כמו גם על טעויות כדי ללמוד ולהשתפר. זהו חלק מהמחויבות לסיפור של גליליום ולמקום שלנו להיות גורם משפיע ומשנה מציאות באזור הגליל המזרחי.

דרכי הפעולה:

  • פיתוח והפעלת תכניות חינוכיות שונות (מגן ועד יב') המכוונות למינוף המצוינות בלמידה והוראה, בניית מנהיגות מדעית אזורית בקרב ילדים, בני נוער וצוותי מורים ומחנכים פיתוח קבוצות למידה אזוריות לתלמידים ומורים שבאמצעות התמקצעות ולמידת מדעים וטכנולוגיה יוצרים הכרויות וקשרים בלתי פורמאליים במרחב החברתי של האזור. הלומדים בקבוצות אלה נחשפים ופועלים בתשתיות ומעבדות מתקדמות באקדמיה, במכוני מחקר ובתעשייה ונחשפים לסוגיות בחזית עולם המדע והטכנולוגיה.
  • יצירת תשתיות לתהליכי חקר בהם נחשפים תלמידים לעבודה משותפת עם חוקרים ומדענים באקדמיות ובמכוני המחקר על מנת לייצר עבורם role model, עמדה חיובית ותחושת מסוגלות כלפי לימודים באקדמיה.
  • תחנות חקר (Hubs) בתחומים שהוגדרו כתחומים בהם לאזור יש פוטנציאל להתמחות מתוך רצון ליצור לתלמידים "תמונת עתיד" ליכולת שלהם לחזור לאזור ולפעול בו (מדעי מים, מדעי בריאות ורפואה, מדעי התזונה והביוטכנולוגיה, אנרגיות מתחלפות ומדעי החקלאות והסביבה). תחנות החקר מעצימות ומחזקות תשתיות מחקר עבור חוקרים מהאקדמיות ומכוני המחקר ומטרתן לשמש כמרכזי מחקר ולימוד לתלמידים ומורים למדעים במערכות החינוך וכן לתעשיינים ולגורמים רלוונטיים לקידום תחום המחקר בגליל. התחנות מאפשרות הנגשת הידע של החוקרים למערכת החינוך במגוון רחב של תחומי ההתמחות.

נקודות חוזק של גליליום: 

  • התגייסות אזורית – התגייסות "מבית" של גופים וארגונים שנמצאים במרחב.
  • תפיסה אזורית – מאפשרת סנכרון, איגום ומינוף יכולות ומשאבים והנגשתם לתלמידים. גליליום נתפסת "כשער הכניסה" למרחב גם עבור גופים אחרים הפועלים לקידום התחום המדעי. גליליום מסנכרן, מאגם, מכוון ומפעיל את העשייה בתחום המדעי הטכנולוגי במערכות החינוך של רשויות האשכול.
  • התפתחות אישית, קהילתית ואזורית – התוכנית מאפשרת לילדי המרחב לגלות את הפוטנציאל הטמון בהם ולהתנסות בלמידה וחקר מדעי וטכנולוגי ברמה הגבוהה ביותר, קרוב לבית, מונגש ובכך תייצר תחושת מסוגלות והזדמנות.

גליליום פועלת באמצעות שלושה מרכזים אקדמיים לנוער: המרכז האקדמי לנוער ע"ש סידני וורן במכללה האקדמית תל חי, המרכז האקדמי במכללה האקדמית כנרת, והמרכז האקדמי לנוער במכללה האקדמית צפת, כאשר המכללה האקדמית אוהלו אמונה על הכשרת המורים בתחום. את הפעילות תומכות 5 תחנות חקר שהן מרחבי יזמות ומחקר בתחומי מדעי המים, בריאות ורפואה, מדעי הסביבה והחקלאות, ביוטכנולוגיה ומדעי מזון וטכנולוגיה ואנרגיות מתחדשות.