אודות

גליליום הינה שותפות אזורית רב מגזרית, באשכול גליל מזרחי, שמטרתה לקדם לחינוך מדעי וטכנולוגי. השותפות מאגדת בתוכה את כלל הכוחות והנכסים האזוריים הפועלים יחד לקידום האזור: מכללות אקדמיות תל חי, צפת וכנרת, מפעלי תעשיה, מכוני מחקר, הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי בגליל ומערכת החינוך ובכך מייצרת אקוסיסטם התורם לקידום האזור כולו והילדים בפרט.

הערך המוסף שלנו:

שותפות מקומית ואזורית המחוייבת לאזור ולמצויינות בחינוך המדעי והטכנולוגי המבוססת על תשתיות אקדמיות ונכסים אזוריים

דרך הפעולה של השותפות פועל בשני רבדים:

  1. ניהול השותפות ( האקוסיסטם) והרחבת מעגלי השותפים בתחום החינוך למדעים וטכנולוגיה
  2. הפעלת תוכניות בתחומי המדע והטכנולוגיה בכל המרחב של הגליל המזרחי.

גליליום, המהווה פרויקט הדגל של אשכול גליל מזרחי, נשען על תפיסת שותפות וייצוג האוכלוסיות השונות במרחב, שנבנתה בשיח בין המכללות האקדמיות במרחב, מנהלי אגפי החינוך של 18 הרשויות, נציגי מכוני, נציגי תעשיה, אנשי חינוך ואחרים.

הצהרת המשימה של גליליום:

"אנחנו מאמינים בשינוי המציאות באשכול גליל מזרחי ובעתיד טוב יותר לנו ולילדינו באמצעות חינוך מדעי וטכנולוגי לכלל ילדי האזור. בנחישות ובהתמדה אנו פועלים מתוך סקרנות, במקצוענות, לוקחים אחריות ומאמינים בשותפות. כל זאת תוך התמקדות בעיקר – בזכות של הילדים שלנו לגלות את הפוטנציאל הטמון בהם ולהתנסות בלמידה וחקר מדעי וטכנולוגי ברמה הגבוהה ביותר, קרוב לבית, מונגש לכולם".

מטרות גליליום:

מטרת העל:

קידום שוויון הזדמנויות ופיתוח תמונת עתיד דרך עידוד מצוינות וחינוך מדעי וטכנולוגי

מטרות השותפות:
  • קידום מוביליות חברתית וכלכלית לילדי הגליל והגולן
  • יצירת הזדמנויות לחינוך מדעי טכנולוגי איכותי
  • פיתוח יכולות וכישורי המאה 21 באמצעות חינוך מדעי וטכנולוגי
  • הגדלת אחוז הבוגרים המשתלבים בלימודים אקדמיים בדגש על מדעים וטכנולוגיה
  • מינוף המשאבים האזוריים לטובת צמיחה -שילוב אקדמיה מחקר ותעשיה להובלת חדשנות ומצוינות בחינוך המדעי
  • חיזוק והעצמת הגאווה והחיבור לגליל ולגולן

הערכים של גליליום:

  • שותפות – Partnership-אנו פועלים מתוך תחושת שליחות אזורית, בפתיחות ובהדדיות עם כל שותפינו תוך מתן כבוד לשונות שבינינו. זהו המודל שבאמצעותו נשנה את המציאות.
  • מקצוענות – Professionalism-מקצוענות היא שאיפה למצוינות ולפעולה באופן המיטבי ביותר האפשרי. מקצוענות היא ההבנה שכאשר אין לנו את הידע הדרוש, נמצא את בעל הידע אשר ישלים אותנו. מקצוענות היא גם לדעת את גבולות הגזרה המקצועית.
  • סקרנות – Curiosity-סקרנות היא התשוקה ללמידה, הברק בעיניים והרצון לחדש וליצור משהו טוב יותר. זוהי יצירתיות וחשיבה פתוחה ללמידה. סקרנות היא גם במהות התפקיד שלנו – לגרום לברק בעיניים, רעב לידע ותשוקה ללמידה ולהתנסות אצל התלמידים שלנו. סקרנות היא שדוחפת אותנו להתעדכן ולהתפתח, לחשוב קדימה ולכוון לעתיד – תוך שמירה על רלבנטיות.
  • אחריותיות – Accountability-זוהי מחויבות, לקיחת אחריות ומוכנות לתת דין וחשבון על העשייה כמו גם על טעויות כדי ללמוד ולהשתפר. זהו חלק מהמחויבות לסיפור של גליליום ולמקום שלנו להיות גורם משפיע ומשנה מציאות באזור הגליל המזרחי.
  •  

דרכי הפעולה:

  • השותפות פועלת באמצעות 3 מרכזים אקדמיים לנוער: המרכז האקדמי לנוער ע"ש סידני וורן במכללה האקדמית תל חי, המרכז האקדמי לנוער במכללה האקדמית כנרת והמרכז האקדמי לנוער במכללה האקדמית צפת.
  • בכל אחד מהמרכזים האקדמיים נמצאת תשתית מעבדות המצוידות במכשור מדעי מתקדם המשרת את פעילות הנוער וחוקרים. הפעילות המתקיימת במרכזים האקדמיים לנוער נעזרת ונתמכת על ידי הסגל האקדמי של המכללות ומכוני המחקר במרחב האשכול תוך שילוב התעשיה והיחידות לפיתוח אזורי במרחב, שיחד, מביאים לאיגום משאבים פיזיים, אקדמיים ומדעיים המאפשרים שיתוף פעולה ייחודי בין המכללות והקהילה באזור.
  • פיתוח והפעלת תכניות חינוכיות שונות (מגן ועד יב') המכוונות למינוף המצוינות בלמידה והוראה, בניית מנהיגות מדעית אזורית בקרב ילדים, בני נוער וצוותי מורים ומחנכים פיתוח קבוצות למידה אזוריות לתלמידים ומורים שבאמצעות התמקצעות ולמידת מדעים וטכנולוגיה יוצרים הכרויות וקשרים בלתי פורמאליים במרחב החברתי של האזור. הלומדים בקבוצות אלה נחשפים ופועלים בתשתיות ומעבדות מתקדמות באקדמיה, במכוני מחקר ובתעשייה ונחשפים לסוגיות בחזית עולם המדע והטכנולוגיה.
  • יצירת תשתיות לחיזוק מיומנויות המאה ה21 דרך תוכניות ותהליכי חקר ופיתוח מוצר בהם נחשפים תלמידים לעבודה משותפת עם חוקרים ומדענים באקדמיות ובמכוני המחקר ויחד עם גורמים מהתעשייה המייצרים עבורם role model, עמדה חיובית ותחושת מסוגלות כלפי לימודים באקדמיה ועולמות התעסוקה.

נקודות חוזק של גליליום: 

  • התגייסות אזורית – התגייסות "מבית" של גופים וארגונים שנמצאים במרחב.
  • תפיסה אזורית – מאפשרת סנכרון, איגום ומינוף יכולות ומשאבים והנגשתם לתלמידים. גליליום נתפסת "כשער הכניסה" למרחב גם עבור גופים אחרים הפועלים לקידום התחום המדעי. גליליום מסנכרן, מאגם, מכוון ומפעיל את העשייה בתחום המדעי הטכנולוגי במערכות החינוך של רשויות האשכול.
  • התפתחות אישית, קהילתית ואזורית – התוכנית מאפשרת לילדי המרחב לגלות את הפוטנציאל הטמון בהם ולהתנסות בלמידה וחקר מדעי וטכנולוגי ברמה הגבוהה ביותר, קרוב לבית, מונגש ובכך תייצר תחושת מסוגלות והזדמנות.