לשם פיתוח רכבת הקליע היפנית, נדרשו המתכננים להתמודד עם בעיית הרעש הנוצרת במעבר בין לחצים אטמוספריים שונים כאשר הרכבת נכנסת ויוצאת ממנהרות.
תוך כדי חיפוש הפתרון לבעיה, מצאו המפתחים כי ציפור השלדג מסוגלת לעבור בין לחצים שונים ללא קושי וללא השמעת כל רעש. גילוי עובדה זו הביא לחקר מבנה המקור של השלדג ובסופו של דבר, לשינוי מבנה הקטר בהשראתו. השינוי הפחית את כמות הרעש באופן משמעותי ואף הביא לחסכון של כ- 15% בצריכת האנרגיה של הרכבת.
במסגרת תכניות המצוינות המדעית של גליליום, פועלים במספר בתי – ספר ברחבי אשכול הגליל המזרחי, פרויקטים של "פיתוח מוצר" בהשראת ביומימיקרי (חיקוי תופעות מהטבע). בתכניות אלה נדרשים התלמידים למצוא פתרון לבעיה/צורך באמצעות קבלת השראה מהטבע ולפתח אב טיפוס לפתרון המיטבי. התהליך אותו עוברים התלמידים מזמן להם אתגרים כגון עבודת צוות, תיעוד תהליכים, התנסות בחשיבה יצירתית ועוד. הם נחשפים לסביבה אקדמית ולתעשייה ומתנסים בעבודה בשיטות טכנולוגיות שונות – מתקדמות ו"מסורתיות".
(שי גפן רויטמן – המרכז האקדמי לנוער במכללת כנרת
חוה נוי – המרכז האקדמי לנוער ע"ש סידני וורן במכללת תל חי)